Povadari, dat in het midden van Macedonië ligt, is de belangrijkste wijnstreek van het land. Wijn maken is in Macedonië al heel oud. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Alexander de Grote een wijnliefhebber was en altijd wat vaten meenam als hij op reis ging. Ook de Slaven en de Ottomanen hielden wel van een glaasje. Na de onafhankelijkheid in 1991 ontstonden nieuwe wijnhuizen. Wij logeren in Popova Kula, een van die wijnhuizen, waar je dus ook heerlijk kunt blijven slapen.
Wanneer je wilt kun je wijn proeven. Ze hebben allerlei grote en kleine wijnproeverijen en ook is er een rondleiding door de wijnkelders. Wanneer we de opgravingen van Stobi bezoeken, gaan we tijdens de lunch ook nog even bij wijnhuis Stobi langs. Deze lijkt wat groter van opzet dan die van ons hotel.



Volgende pagina: Stobi