Vanuit Ohrid is het niet ver naar dit kloostercomplex. Ik zeg complex, omdat je naast de bezichtiging van het klooster, in verschillende restaurantjes kunt eten, bij de winkeltjes inkopen kunt doen, kunt varen bij de bron van de Zwarte Drim of lekker kunt zonnen/zwemmen in Lake Ohrid. Met de auto doe je er ongeveer 45 minuten over. Je rijdt door licht bergachtig gebied, maar je kunt er van Ohrid ook met de boot naar toe. Dan duurt het wel wat langer.
In de 10e eeuw werd hier een klooster gebouwd op instigatie van de heilige Naum (https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Naum). Dit is niet het klooster wat we nu zien. In de 16e eeuw werd het nl. uitgebreid. De oorspronkelijke kerk werd verwoest in de tijd van de Ottomanen, zo ook de tombe van St. Naum, maar gelukkig werden de restanten later teruggevonden, ook van de tombe. Deze bevindt zich nu in een klein kapelletje van het klooster. Naum wordt nog steeds vereerd. Veel mensen komen naar de kerk om de icoon te kussen. Zij leggen het oor op de tombe. De legende vertelt dat je zijn hart nog steeds kan horen kloppen.



Bron van de Zwarte Drim
Dit hele gebied ligt tegen de grens van Albanië. De Zwarte Drim is dat ook de belangrijkste rivier van Albanië. De bron van deze rivier ligt bij dit klooster. Met de boot maken we een tochtje over en langs deze bron. Het water is hier ontzettend helder en er zijn allerlei soorten vlinders te zien. Op sommige plekken zie je het water wat opborrelen.



Restaurantjes, winkels en ander vermaak
Zoals gezegd kun je hier nog veel meer doen. Het is voor veel mensen dan ook een heerlijk dagje uit. Ik geniet in ieder geval van de Ohrid forel, ga wat winkelen en droom weg aan het meer.




Volgende pagina: Bitola