In het midden van het wijngebied Povadarie, naast de snelweg, ligt de antieke stad Stobi. De oorspronkelijke nederzetting stamt uit de 3e eeuw voor Chr. In 1861 werd de plek voor het eerst ontdekt, maar de opgravingen begonnen pas in 1924 en zijn nog lang niet afgelopen. Het is een groot gebied en ik vermoed dat hier nog heel veel te vinden is. Het is rond tien uur in de ochtend, maar al erg warm. De stad ligt onbeschut, midden in de zon.


We beginnen onze wandeling bij het theater. Deze ligt het dichtst bij de ingang. Hier konden vroeger 7600 toeschouwers naar de spelen kijken. Ook vinden we hier de bisschopsbasilica, de oudste kerk van Macedonië. In de kerk ligt een mooie mozaïekvloer en het baptisterium.
We lopen verder en komen uit op de Via Sacra, komen lang een rij huizen en bereiken het paleis van Theodosius. In het paleis vinden we prachtige mozaïeken. Ook zijn hier bronzen en marmeren beelden gevonden die wij niet kunnen zien. In het huis van Peristeria vinden we hele mooie vloeren.
Er zijn nog meer resten van mooie woonhuizen, zoals het huis van Polycharmos. Daarnaast zijn er resten van grote en klein thermen, een forum, tempel en resten van een synagoge.






Volgende pagina: Skopje