
Het oude stadsplein is en was een belangrijk plein in de Oude Stad. Vroeger kwamen de kooplieden hier bijeen om hun waren op de markt te verkopen. Maar dat niet alleen, ook werden hier doodsvonnissen voltrokken, zoals bijv.in 1621 toen er 27 protestanten tegelijk werden onthoofd. Tegenwoordig is het een gezellig plein met veel terrasjes waar toeristen graag vertoeven.
Aan het plein staan een aantal belangrijke gebouwen en monumenten waaronder de Tynkerk. Daarnaast zijn er nog een aantal andere gebouwen en monumenten te bezichtigen:
St. Nicolaaskerk
Deze barokke kerk is een van de mooiste gebouwen op het Oudestadsplein. Het is de kerk van de Hussieten in Praag. Behalve de zondagse missen worden hier ook concerten gehouden. Dat gebeurt overigens bij veel kerken in Praag, op allerlei tijden. Vaak kun je gewoon binnenlopen. Aan de andere kant van de Moldau is een kerk met dezelfde naam.
In de kerk zijn veel heiligenbeelden te zien. Er hangt een prachtige kroonluchter die ooit door tsaar Nicolaas II geschonken is aan deze kerk.
Deze kerk stamt uit begin 18e eeuw, toen de oorspronkelijke 13e eeuwse kerk werd afgebroken. In 1781 gaf keizer Josef II opdracht om alle beelden en versieringen weg te halen; er was geen sociale functie, dus de kerk zou moeten sluiten. De kerk werd niet afgebroken en in 1870 werd de kerk Russische orthodox.
Gek genoeg, is de kerk tijdens de Tweede Wereldoorlog door Tsjechische soldaten gerestaureerd. Dit deden ze samen met een aantal kunstenaars. Na de oorlog werd het een Hussietenkerk.



Storch House (The house at the stone virgin Mary)
We hebben het hier over een van de mooiste huizen aan het Oude stadsplein. Het heeft een prachtige facade met figuratieve schilderingen die Wenceslaus en de drie magiërs voorstellen. (Lees vooral: In de pijnlijke vlammen schreeuwde je De Waarheid Over Jan Hus en zijn volgelingen die we hier nog steeds overal tegenkomen). Het huis werd in 1897 gebouwd door de uitgever Alexander Storch en was jaren lang een boekwinkel. Toen bij een restauratie een van de muren neergehaald werd, vond men resten van een gotisch kapel met in het midden een tafel waar een zwaard op lag. Of het waar is, weet ik niet, maar het is een prachtig verhaal.

Standbeeld van Johannes Hus
Midden op het plein staat een standbeeld van Johannes Hus. Dat is hier in 1915 neergezet om te herdenken dat hij een martelaarsdood stierf. De moeite waard om dat verhaal via bovenstaande link te lezen.
We zien hier Hussieten die zegevieren en protestanten die gedwongen werden om in ballingschap te gaan. Voor de mensen uit Praag is Hus een symbool van kracht en verzet tegen allerlei onderdrukkende regimes. Dus tevens een symbool tegen de Habsburgers. Tijdens het communisme was zitten aan de voet van dit monument een uiting van stilzwijgend verzet tegen het regime

Volgende pagina: De Tynkerk