Deze ligt aan het koningsplein. Het is mogelijk dat dit oorspronkelijk de hofkapel was die door de hertog van Brabant opgericht is. Het zou ook zo kunnen zijn dat het verbonden was met een hospitaal voor pelgrims. Het werd rond 1100 gebouwd. In 1430 kwam het in handen van de Bourgondiërs. Maria van Bourgondië werd er gedoopt en de plechtigheid na het overlijden van Isabella van Bourbon vond hier plaats. Karel V bouwde achter het Aula Magna een gotische kapel. Het werd tijdens de beeldenstorm behoorlijk beschadigd. in 1731 werd het totaal verwoest door een brand. Het gebouw lijkt, mijns inziens niet erg op een kerk. Dat is ook de reden dat dit mij totaal is ontgaan. Anders was ik er zeker naar binnen gegaan. Voor de deur staat een standbeeld van Godfried van Bouillon ( https://historiek.net/godfried-van-bouillon-leider-eerste-kruistocht/70021/ )

Volgende pagina: Koninklijke musea voor Schone Kunsten & Margritte