We gaan iets verder omhoog. Naar Prilep. Deze plaats speelde een belangrijke rol bij het verzet van de partizanen tegen de fascistische bezetting. Op een rots boven de stad zien we de resten van de burcht van de Macedonische koning Marko. We laten de stad min of meer links liggen en gaan door naar Treskavec. Hiervoor rijden we eerst door een vallei met verschillende tabaksplantages.
Treskavec

Met kleine busjes gaan we dan via kronkelweggetjes met veel scherpe haarspeldbochten omhoog. Het uitzicht is prachtig. In ongeveer een half uurtje zijn we boven. Dit klooster is gebouwd in de 12e eeuw en wordt momenteel gerestaureerd. Dat is jammer want hierdoor staat heel veel in de steigers en kun je je afvragen hoe authentiek het straks nog is. Ook jammer is dat de enige hier nog wonende monnik niet aanwezig is. In de 14e eeuwse kerk Sveta Bogorodica is het erg donker. De muurschilderingen die je, (evt. met zaklamp) kunt zien, zijn waanzinnig.



Volgende pagina: Wijnstreek Povadari