Ohrid, de parel van de Balkan, ligt aan een prachtig meer. Dwars door dit meer loopt de grens met Albanië. Zowel de stad als het meer staan op de UNESCO werelderfgoedlijst. Ohrid is een middeleeuwse keizerstad, oorspronkelijk door de Grieken gebouwd (zeg dit maar liever niet hard op). Daarna kwamen de Romeinen. De heiligen Kliment en Naum hebben in deze omgeving een aantal kloosters gebouwd. De Bulgaarse keizer Samuil, waarvan in Skopje een groot standbeeld, verhief Ohrid tot keizerstad. De stad is ooit door de Noormannen geplunderd en door de Serviërs heroverd. Ook hebben de Turken hier aardig huisgehouden. A. den Doolaard kwam er graag. Zijn boek ‘De bruiloft der zeven zigeuners’ speelt zich hier af en is de moeite waard om te lezen. Kortom; wat een geschiedenis en wat is er veel te zien! Daarnaast is Ohrid een gezellige stad met een bruisend uitgaansleven.



De Burcht van tsaar Samuil
In eerste instantie was de burcht een Byzantijnse vesting. Toen tsaar Samuil (https://nl.wikipedia.org/wiki/Samuel_van_Bulgarije) er zijn residentie van maakte, zorgde hij ervoor dat de stadswallen versterkt werden. De burcht ligt hoog boven de stad en heeft 3 km aan muren van 16 meter hoog, die je kunt bewandelen. Beneden ga je eerst door de “lower gate”, een van de twee stadspoorten die bewaard zijn gebleven. Van hieruit kan je de weg naar boven vervolgen. Je kunt je wel voorstellen wat voor een uitzicht je hier hebt.


Het theater
Voor de burcht ligt het oude theater. Het werd gebouwd in 200 v Chr. en werd pas in 1935 ontdekt. De opgravingen begonnen in de ’60er jaren. Tijdens het zomerfestival worden er nog steeds optredens gehouden.


Sveti Sofija
In dit gebied ligt ook de kerk van de heilige Sofija. Deze kerk is in de 11e eeuw gebouwd op de resten van wat ooit een kathedraal was. Deze kathedraal is in de 6e eeuw door barbaren verwoest. De fresco’s in de Sophija dateren uit 11e, 12e en 13e eeuw. Tijdens het Ottomaanse rijk is het ook nog even een moskee geweest en moesten de muurschilderingen weggewerkt worden. Gelukkig zijn ze later voor een groot deel hersteld. Een indrukwekkende kerk. Een aanrader om binnen rond te kijken en te genieten van de rust.



Buiten in de tuin kun je genieten van de schildpadjes die er rondscharrelen.

Sveti Jovan Kaneo
Naar deze prachtige kerk zijn we niet geweest. Dat was best wel een eind lopen en een flinke klim. Het ligt wel prachtig, een beetje geisoleerd, aan het meer van Ohrid. Het kerkje is gebouwd in de 13e eeuw en gewijd aan Johannes de Evangelist.

File:Iglesia_San_Juan_Kaneo,_Ohrid,_Macedonia,_2014-04-17,_DD_20.JPG
Kliment, Cihar en de Ali-Pasa-moskee
Ook in het centrum is, naast de gezellige winkelstraat, nog wel het een en ander te zien. Wanneer we op het centrale plein bij de haven staan, zien we daar het standbeeld van de heilige Kliment. Hij leefde van ongeveer 840 tot 916 (http://www.heiligen.net/heiligen/07/17/07-17-0916-clemens-ohrid.php). Wanneer we de winkelstraat inlopen, zien we aan de rechterkant de Zeynel Abedin Pasha moskee, die ’s avonds prachtig verlicht is en iets verderop bevindt zich aan de overkant de Cinar boom. Dit is een plataan van ongeveer 900 jaar oud en waarschijnlijk de oudste boom van de Balkan. De holle stam heeft een diameter van 20 meter. De boom wordt door een constructie in evenwicht gehouden. ’s Avonds wordt daar regelmatig muziek gespeeld en gedanst.



Meer van Ohrid & Holland Park
Het meer van Ohrid is het een na oudste meer van Europa. Ons werd verteld dat het zo’n 2 miljoen jaar oud is. Het is ook een van de diepste meren: zo’n 300 meter diep. Het wordt gevoed door onderaardse bronnen. Het grootste deel is van Macedonië. Er komen verschillende vissoorten voor, waaronder de Plashica, een forellensoort die alleen in dit meer voorkomt. Deze wordt gebruikt voor de handgemaakte parels, die volgens een speciaal proces gemaakt worden en HET souvenir van Ohrid vormen. Een andere forel is de Salmo letnnica (Ohridforel) die bijna op elke menukaart voorkomt en alleen in dit meer leeft.
Wanneer je in de oostelijke richting loopt, kom je langs/door het Holland park. Riet langs de oever, oranje fietsen in het gras en het standbeeld van Den Doolaard.



We logeerden in hotel Tino, een gezellig, goed en betaalbaar hotel. Het heeft daarnaast een goed restaurant.
Restaurantjes & Bars
- Momir
- Restaurant Tino
- Pizzeria Luna
- Vuksno
- Liquid
- Irish pub Dublin
- Tino’s pub & bar
Volgende pagina: Bay of Bones