Op het Plein van de Republiek staat, in de buurt van het prachtige gemeentehuis in art nouveau, de gotische Kruidtoren, een van de oudste torens van Praag. Hij werd gebouwd in 1475.

Hier startte de Koningsroute. Alle koningen moesten vanaf hier naar de Praagse Burcht om daar gekroond te worden. Ooit stond hier de Ambrosiuspoort, die vastzat aan de stadsmuur, maar die is er nu niet meer. De Praagse burcht is altijd de woning geweest van de koningen. Na de brand van 1303 was de toestand echer zo slecht dat er een nieuw onderkomen gebouwd moest worden. Naast de oude Ambrosiuspoort ontstond in 1383 de Koningshof. Dit was tot 1484 de woning van de koning 🙂 Eigenlijk was de Ambrosiuspoort overbodig door het bouwen van de Nieuwe stad. Dus werd hij afgebroken en werd hier de Kruidtoren neergezet. Voordat deze af was, was koning Vladislav intussen toch weer terug verhuisd naar de Praagse burcht, die inmiddels ook opgeknapt was. De Kruidtoren bleef staan er werd gebruikt als opslagplaats voor buskruit. In 1757 werd de toren, tijdens de Slag bij Praag beschadigd. Tussen 1878 en 1886 werd hij gerenoveerd. De toren is 65 meter hoog. Wanneer je bereid bent de 188 treden te beklimmen, kun je boven genieten van een prachtig uitzicht. In 1903 ging de Koningshof tegen de vlakte en werd op die plek het gemeentehuis neergezet.
Volgende pagina: Oudestadsraadhuis