In een deel van immense museum dat bestaat uit meerdere delen, is een expositie van Margritte waar ik graag naar toe wil. (https://fine-arts-museum.be/nl).

Een vreemde man, die Margritte. Hij was 13 toen zijn moeder uit de Samber (zijrivier van de Maas) werd gehaald. Zij had waarschijnlijk zelfmoord gepleegd. Hij hield ervan om dieren te pijnigen en was best wel sadistisch. Hij werkte in een behangfabriek en ook maakte hij affiches. In eerste instantie schilderde hij kubistisch en abstract.

Na 1925 ging hij surrealistischer schilderen. Zijn leermeester was de Chirico. Ook werd hij vrienden met André Breton. Hij heeft in WOII van alles vervalst om in zijn onderhoud te kunnen voorzien, o.a. werken van Picasso en Braque. Na 1945 was hij lid van de communistische partij. Zijn surrealistische werk was net als dat van Dali, erg precies geschilderd. C’est ne pas un pipe is een belangrijk schilderij, want het herkenbare beeld is verraad aan een idee dat slecht is onze geest bestaat. Het gaat per slot van rekening om een schilderij.



Ik vroeg me af hoe hij (of anderen) op de titels kwam, maar de titels hebben meestal niets te maken het onderwerp. Het was geen brave man. Hij heeft samen met zijn broer veel geld vervalst.
Volgende pagina: Kleine Zavelplein