
Deze brug, over de Moldau verbindt de Oude Stad met de wijk Malá Strana, waar ook de Praagse Burcht staat.

De eerste steen werd gelegd door Karel IV in 1357. Een van de redenen was dat de Judithbrug uit 12e eeuw was ingestort. Oorspronkelijk heette De Karelsbrug ‘De stenen brug’, tot 1870 toen hij zijn huidige naam kreeg
Datgene wat mij het meeste fascineert zijn de 30 beelden die op de brug staan. De meeste zijn barok en geplaatst tussen 1683 en 1714
Een van de mooiste beelden vind ik “Madonna & St. Bernhard. Er doen veel verhalen de ronde over dit tweetal. Zo zou Bernard, toen hij nog een ziekelijk jongetje was en in een kloosterschool leefde, eens een gevaarlijke infectie hebben opgelopen. Terwijl hij het gebed “hail star of the sea” voor het beeld van Madonna opzei, kwam het beeld plotseling tot leven. Zij liet druppels moedermelk uit haar borst op zijn lippen vallen. Hij was gelijk genezen en vanaf die tijd en zijn devotie over geheel Europa verspreidde. Andere mooie beelden zijn: Johannes van Nepomuk en beeldengroep ‘ De wrede turk’, waarvan hier overigens geen foto’s. Er moet iets te raden blijven, toch?



De brug is 516 meter lang en heeft 12 bogen. Aan de kant van de Oude stad wordt hij beschermd door een gotische toren. Dit zou het mooiste gotische bouwwerk van de wereld zijn.
Volgende pagina: De Moldau