In 1852 werd besloten een nieuw exercitieplein aan te leggen, omdat je als stad verplicht was er een te hebben voor je garnizoen. Het park werd aangelegd in opdracht van koning Leopold II om in 1880 vijftig jaar Belgische Onafhankelijkheid te vieren. Als onderdeel werd de triomfboog gebouwd met aan weerszijden twee paviljoenen. Hier werden in 1888 en 1897 de wereldtentoonstellingen gehouden. In het Jubelpark zijn ook het Koninklijk Instituut voor het kunstpatrimonium en een moskee gevestigd. Ook vinden we hier het Paviljoen van de menselijke driften en is hier het Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis gevestigd en het Koninklijk museum voor Kunst en Geschiedenis.



Volgende pagina:De Congreskolom