De kolenmarkt bestond al in de 13e eeuw. Hier hadden zich de houtskoolhandelaren gevestigd. Op de hoek met de Steenstraat bevindt zich een gevelfontein, die ik natuurlijk niet gezien heb. Ook vinden we hier de Onze Lieve Vrouwe van Goede Bijstandkerk. Ik loop even naar binnen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Onze-Lieve-Vrouw_van_Goede_Bijstandkerk).

Vroeger lag hier het St. Jacobsgasthuis dat onderdak bood aan behoeftige reizigers op weg naar Santiago de Compostella. In 1625 probeerde men het aantal bezoekers te vergroten door het invoeren van een Mariaverering. Centraal daarbij stond een veertiende-eeuws houten onze lieve vrouwe beeldje dat magische krachten bezat. Deze devotie werd een succes ook door aartshertogin Isabella. De kapel werd toen te klein en men ging een nieuwe bedehuis bouwen. Maar ook hier liet het bombardement van 1694 vernielingen achter.
De Kolenmarkt is een volkse wijk. In de jaren 70 kwamen hier de eerste homohoreca zaken en ook Het Regenbooghuis Brussel is hier gevestigd. Leuk om hier een beetje rond te dwalen.



Volgende pagina: Het Jubelpark