Het gebouw is, voor de eerste wereldoorlog, ontworpen door Victor Horta, een Belgisch architect, die ook bekend is geworden in de Art Noveau. https://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Horta
Het station werd in 1952 door Koning Boudewijn geopend.
De hoofdingang wordt gesierd door negen verticale vensters, die de negen provinciën van het Belgie van toen voorstellen
Er zijn maar 6 sporen. Vaak komen en vertrekken er treinen, binnen één minuut, op hetzelfde spoor.
Ook in het station is heel veel te zien. Daar was ik me helemaal niet van bewust. Een voorbeeld is de Koninklijke Salon waar de koning kon wachten op de trein. Dit heeft ie nooit gedaan. Er is zelfs een badkamer en een lift met bladgoud.
In juni 2017 liet een man in dit station een bom ontploffen die in zijn trolleykoffer zat. In zijn rugzak zat nog een grotere spijkerbom. Voordat deze af kon gaan, had de politie hem al doodgeschoten. Gelukkig waren er geen slachtoffers, omdat het station nagenoeg leeg was.


Op weg naar mijn hotel, loop ik over de Treurenberg. Deze ligt vlak achter het hotel en ik ben hier vaak genoeg langsgekomen; omhoog en weer omlaag, zoals bijna overal in Brussel. Deze Treurenberg is dan ook een van de heuvels van Brussel. De naam verwijst naar de treurende gevangenen die in de Treurenberger poort zaten opgesloten.
Volgende pagina: Warandepark & omgeving